STRONA GŁÓWNA / AKTUALNOŚCI / BP MENDYK WYRAŻA WDZIĘCZNOŚĆ ZA 10 LAT POSŁUGI PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI WYCHOWANIA KATOLICKIEGO

Bp Mendyk wyraża wdzięczność za 10 lat posługi przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego



Pan Bóg dał mi szczególną łaskę, aby móc z bliska przyjrzeć się sprawom związanym z nauczaniem religii i katolickim wychowaniem – powiedział bp Marek Mendyk, biskup świdnicki, który przez 10 lat, do ostatnich wyborów podczas 386. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego.

Bp Mendyk wyraził wdzięczność za doświadczenie, które zdobył w tym czasie. „Dało to możliwość spojrzenia na katechezę z różnych stron, także jeśli chodzi o stronę socjologiczną. Inaczej pracuje się z dziećmi i młodzieżą na ścianie wschodniej, inaczej na południu, a jeszcze inaczej na zachodzie czy północy, inaczej w centrum” – zauważył.

Bp Mendyk swoją wdzięcznością objął również stałe relacje z instytucjami odpowiadającymi w Polsce za edukację. „W ciągu tych 10 lat kilka razy zmieniała się władza, zmieniały się osoby kierujące Ministerstwem Edukacji Narodowej. Jeszcze 7-8 lat temu upominaliśmy się o miejsce nauczania religii w szkole, o to aby znaleźć się w ramówce. Był to trudny moment dla polskiej katechezy” – stwierdził bp Mendyk.

Zaznaczył również, że w ciągu tych lat udało się przygotować nową podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, a następnie powstał szczegółowy program nauczania religii w polskich szkołach. „Praca nad tymi dokumentami, współpraca ze środowiskami naukowymi, zwłaszcza z katechetykami, była ogromnym doświadczeniem i szkołą uczenia się, czym jest katecheza, czym jest katechetyka jako dyscyplina naukowa”.

Bp Mendyk nawiązał również do inicjatyw, które miały miejsce w ostatnim dziesięcioleciu, jak pielgrzymka narodowa katechetów na Jasną Górę, w której wzięło udział 8 tys. nauczycieli religii. „Owocem tej pielgrzymki było ogólnopolskie spotkanie w Gnieźnie z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski. Mogliśmy wówczas zobaczyć jak wielką rzeszę stanowią nauczyciele religii w Polsce” – dodał.

Zaznaczył ponadto, że inicjatywą Komisji Wychowania i Rady Szkół Katolickich, która się wciąż rozwija, jest Tydzień Wychowania w Polsce: „Już po raz 10. będziemy mogli przeżywać ten szczególny czas. Jest to próba łączenia środowisk wychowawczych w jednym celu: aby pomóc młodemu człowiekowi”.

„Patrzę z nadzieją na przyszłość, gdyż obranie za główny temat obecnego zebrania Konferencji Episkopatu Polski właśnie nauczania religii, postawienie wielu ważnych pytań, to swoisty rachunek sumienia, co się udało, a czego się nie udało zrobić, co trzeba na nowo zagospodarować, co straciliśmy przez tych 30 lat, co zaniedbaliśmy” – stwierdził bp Mendyk.

Bp Medyk zaznaczył, że zadania, które pozostają na przyszłość to matura z religii czy próba upominania się o etykę w szkołach.

 

Źródło: https://ekai.pl/bp-mendyk-wyraza-wdziecznosc-za-10-lat-poslugi-przewodniczacego-komisji-wychowania-katolickiego/

—————————————————-

W związku z zakończeniem drugiej kadencji bp. Marka Mendyka, na przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego biskupi wybrali bp. Wojciecha Osiala, biskupa pomocniczego diecezji łowickiej.

Bp Osial: 30 lat katechezy szkolnej wymaga mądrej i krytycznej refleksji

Trzydzieści lat to okres, który wymaga podsumowania i mądrej krytycznej refleksji. Z pewnością lekcje religii w szkole to wielki dar. Jest to okazja do kontaktu z młodzieżą, co stwarza, że jest to ogromna szansa ewangelizacyjna. Jan Paweł II powiedział, że jest to wielki dar, ale i zadanie do wykonania – powiedział KAI bp Wojciech Osial, nowy przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.

Jego zdaniem, ogólnopolska frekwencja na lekcjach religii jest duża, ok. 75%. – Oczywiście są regiony, gdzie jest znacznie gorzej – przyznał. – Są różne trudności i nie zamykamy na nie oczu – dodał bp. Osial. – Najbardziej widoczna jest taka, że w szkołach ponadpodstawowych zaczynają wypisywać się uczniowie. Im większe miasta, to współczynnik wypisywania się jest większy. Ten fakt jest poważnym wyzwaniem. Choć trzeba powiedzieć, że – jak wskazują badania – powodem wypisania się nie jest zazwyczaj utrata wiary czy niechęć do Kościoła, ale zwykłe lenistwo, bo przecież przedmiot ten nie jest obowiązkowy. Taki powód deklaruje 54% uczniów – informuje przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.

Jego zdaniem, być może najlepszy rozwiązaniem byłby postulat od dawna przez Kościół wysuwany, że uczeń uczestniczy albo w lekcji religii, albo etyki. – Wówczas musiałby się na coś zdecydować i być temu wierny. Wyeliminowany zostałby element lenistwa, który dla ludzkiej natury jest naturalny – uważa bp Osial.

Innym powód nie uczestniczenia w katechezie to stwierdzenie, że „lekcje religii są nudne”. – I nad tym warto się poważnie zastanowić, bo w tej sferze możemy coś zmienić. To jest wyzwanie. Stoimy przed pytaniem: co zrobić, aby lekcje te były na takim poziomie i tak prowadzone, aby przyciągały – powiedział KAI hierarcha. Drugim problemem związanym z katechezą jest coraz bardziej odczuwalny brak nauczycieli religii. – Są to – moim zdaniem – są to dwie najpoważniejsze trudności na dziś – stwierdził bp Osial.

Jakie są, jego zdaniem, wnioski na przyszłość? – Mamy wypracowany pewien model komplementarności pomiędzy szkoła i parafią. Należy nad tym modelem nadal pracować, tak aby uszanować szkołę, bo dzięki niej docieramy do większości młodych. W szkole silnie obecny winien być aspekt ewangelizacyjny i aspekt wejścia w dialog z kulturą. Jest to bardzo ważne, by w tej przestrzeni szkolnej religia była traktowana nie tylko jako przekaz wiary, ale jako coś, co jest bardzo istotnym elementem życia człowieka i otaczającej nas kultury – tłumaczy przewodniczący Komisji Wychowania.

Wielkim wyzwaniem jest także współpraca z parafią, tak aby ożywiać związek młodych z parafią. To przecież tam następuje przygotowanie do sakramentów. – Parafia daje doświadczenie spotkania z żywym Bogiem, a szkoła tego nigdy nie zastąpi. Trzeba więc szukać rozwiązania, które będzie realizowane we wzajemnej komplementarności szkoły i parafii. Zasadnicze więc jest pytanie, jak ustawić naszą obecność w szkole i jak ustawić naszą obecność w parafii, aby te obie rzeczywistości nawzajem się uzupełniały? – powiedział KAI bp Wojciech Osial.

ZOBACZ TAKŻE